townsville - cairns - darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu townsville - cairns - darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu

townsville - cairns - darwin

Door: theakokshoorn

Blijf op de hoogte en volg Thea

16 Juli 2011 | Australië, Darwin

Daar ben ik weer, ik was gebleven bij Airlie Beach. Ik heb de 30 graden hier in Darwin gehaald. Ik hoorde dat het in Nederland maar een graad of 15 is en het veel regent, ben blij dat ik hier zit.

Maandag 4 juli zou ik met de bus naar Townsville gaan, maar ik had me verslapen, dus dat werd dinsdag. Dat was geen probleem en dat waren geen extra kosten, omdat ik een buspas heb die een rondje maakt dat begint en eindigt in Sydney. Dus van Sydney naar Cairns, vliegen naar Darwin, van Darwin via Adelaide en Melbourne terug naar Sydney. Dit zijn de grote plaatsten om een richting aan te geven, daartussen in zijn er nog veel meer plaatsen waar je kunt of moet stoppen. In sommige plaatsen moet je minimaal 1 nacht overnachten omdat de afstanden zo groot zijn dat je er met de bus te lang over doet om ze over te slaan. De langste tijd dat ik in een bus heb gezeten is 11 uur ( bijvoorbeeld van sydney naar byron bay.De bus vertrekt op veel plaatsen elke dag, alleen door het midden ( waar ik nu zit ) niet. Daar gaat die 2 of 3 keer per week.
Als je verder wil reizen, bel je de reisorganisatie en geeft door wanneer je waarnaartoe wil reizen.

Ik dwaal af. Ik ging dus naar Townsville om vanaf daar naar Magnetic Island te gaan. Ik vond het eiland tegenvallen, had gedacht dat er meer te zien was. Je hebt er mooie wandelpaden, maar niet heel bijzonder, soms had ik het idee dat ik in Nederland in een doorsnee bos liep. Er was 1 wandelpad wat anders was, omdat ik er restanten uit de 2e wereldoorlog ( forts en wachtposten ) en voor het eerst koala's heb gezien. Koala's slapen 20 uur per dag, ook nu waren ze aan het slapen, maar wel bijzonder. Het werd nog leuker toen ik de kans had om er 1 vast te houden.

Dat was in billabong sanctuary bij Townsville. Daar ben ik donderdag heen geweest. Ik weet niet wat de Nederlandse vertaling is voor sanctuary, maar het is een soort van kleine dierentuin. Ze hadden een programma van 4 uur, waarbij ze o.a krokodillen en vogels voeren, je de kans geven om een baby krokodil en slangen vast te houden, kangoeroes te voeren, een schildpaddenrace houden ( onze schildpad heeft gewonnen : ) ), en je dus op de foto kan met een wombat en een koala. Van de koala heb ik een foto waar ik 'm vast hou, weet je wel, een grote foto in een mapje wat je ook in Nederlandse dierentuinen kan kopen, alleen dan niet van een koala. Helaas kan ik die niet op deze site zetten, want die heb ik dus niet met mijn eigen toestel gemaakt. Wel genoeg foto's van alleen koala's. Hij was zo zacht, net een knuffel, had hem wel de hele dag willen vast houden, maar helaas moest ik 'm na de foto al snel weer doorgeven. Die kangoeroes liepen trouwens binnen de hekken van het park los. Leuk om ze van zo dichtbij te zien en ze aan te kunnen raken.

Ik heb deze week trouwens echt wat met bussen, want ik was die donderdagmorgen ook nog in het verkeerde busje gestapt ( 't shuttle busje wat me naar het billabong sanctuary zou brengen en terug). De eigenaresse van het hostel was echt heel aardig en behulpzaam, want die heeft die ochtend nog op het laatste moment gebeld voor me of het busje me nog op kon halen en nog in de stad was. Dat was zo en ik moest wachten, 't busje zou er over een minuut of 10 zijn. Dus ik ging naar buiten het om busje aan te zien komen. Na inderdaad ong. 10 minuten kwam er een busje vol beplakt met reclame van het park aangereden. ik dacht dat ik die moest hebben. Had 't A4 -tje met daarop de tekst : “airport shuttle bus” niet gezien. En trouwens, al had ik het gezien, dan nog had 't 't goede busje kunnen zijn, die via het vliegveld reed. Maar je voelt 'm al aankomen, dat was dus niet zo. En ik had nog niks in de gaten totdat ik werd gebeld door de eigenaresse van het hostel met de vraag waar ik was. Toen pas drong het tot me door dat het niet de goede was. Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Ik ben op het vliegveld uitgestapt, en daar ben ik opgehaald en alsnog naar het park gebracht met uiteindelijk maar een half uurtje vertraging. Daarentegen had ik dan wel weer een prive chauffeur, omdat de bus alvast was doorgereden.

Toen was het vrijdag en tijd om door te reizen naar Cairns. In Cairns niet zoveel gedaan, moest daar tot en met maandag blijven om mijn post op te halen die door de organisatie waar ik mee gekomen ben was doorgestuurd naar het postkantoor in Cairns. Dat was ook niet erg, want de afgelopen weken, had ik zoveel gezien en gedaan, dat het wel even lekker was om gewoon een paar dagen te relaxen, en aan 't strand een boek te lezen. Ik ben trouwens door bijna al mijn dwarsliggers heen, heb er 5 bij me.

Dinsdag weer een keer in het vliegtuig in plaats van de bus naar Darwin. Het was wel even balen dat ik teveel bagage had en 75 dollar extra ter plekke moest betalen om alles mee te nemen, maar ik heb er wel weer iets van geleerd en weet wat ik de volgende keer moet doen om het te voorkomen.

Woensdag begonnen aan een tweedaagse tour naar kakadu national park. Ontzettend groot gebied met veel ( verschillende ) dieren. Hier kom je ook veel road trains tegen. Oftewel vrachtwagens met gemiddeld 4 aanhangers / opleggers erachter die wel 50 m lang kunnen zijn. Ik zou voor 1 keer wel eens in zo'n ding willen rijden. Helaas hebben ze door hun lengte en gewicht ook een ontzettend lange remweg en gaan ze dus voor niets aan de kant, ook niet voor kangoeroes. Heb de eerste dode op de weg zien liggen vandaag, en zal er vast nog wel meer tegen komen. Voor onze chauffeur / gids was het gelukkig makkelijker om te remmen en konden de kangoeroes met een gerust hart oversteken.
In kakadu park informatie gekregen van mensen uit een aboriginal gemeenschap, die daar ook echt leefde en nog steeds hun rituelen en gebruiken hanteren. Zo werden we eerst behoed voor krokodillen en slangen, door een meisje ( ze was 15 ) die bij iedereen eerst een slok water nam, alvorens dat op onze hoofden uit te spugen. Van haar kregen we ook uitleg over hoe ze manden en tassen maakten. Haar vader gaf ons uitleg over verschillende didgereedoo's ( die lange pijpen, waar je, op een bepaalde manier, door moet blazen om er geluid uit te krijgen ). Ik snap niet waarom de mensen die in de grote steden op straat op zo'n ding spelen, zich zo raar kleden en schminken, zoals op de foto bij het eerste verslag, want deze man had gewoon een spijkerbroek aan en niet van die rare witte strepen op z'n gezicht gesmeerd. Daarna weer in de bus om naar een rivier te gaan en een stukje te varen. Daar vooral veel krokodillen gezien van dichtbij en niet vanachter een hek. En veel verschillende vogels die we in Nederland niet kennen. Na de boot naar mooie natuur met rotspartijen met aboriginal tekeningen erop waar we uitleg bij kregen van de gids om te eindigen op een rots met een prachtig uitzicht om van de zonsondergang te genieten. Daarna naar het kamp om te eten en te slapen in tenten met bedden en matrassen.

Donderdag ging om 5.00 de wekker weer om naar de twin falls en jim – jim falls te reizen. Volgens mij heeft de gids vertelt waarom vooral de jim – jim falls die naam hebben gekregen, maar dat weet ik niet meer. Het is een beetje raar, want het zijn allebei twee waterfallen naast elkaar, het verschil is dat ze de twin falls van een rotswand af komen die doorloopt en de rivier doorloopt tussen de rotswanden in, en dat bij de jim – jim falls de rotswand een kom vormt. Hier kon je zwemmen, omdat hier geen krokodillen zaten. Omdat het een kom is en een soort van meer wat door hoge rotsblokken afgesloten word van de rivier daarachter, kunnen krokodillen er niet komen als het droogseizoen is, omdat ze niet over rotsen klimmen. Pas als het regenseizoen er is en het water zo hoog staat dat de rotsblokken onder water staan, kunnen ze erover heen zwemmen.
Als dat zo is en er blijven krokodillen achter als het water weer zakt, sluiten ze het gebied af en kan je er als toerist niet meer komen. Zie foto's.
Daarna was het nog een uur of 4 rijden terug naar Darwin, en viel moe, maar voldaan in slaap in het hostel.

Tijdens deze twee dagen, leuk en veel contact gehad met een vrouw en haar zoon. Ik heb echt respect voor die zoon. Die is op zijn fiets gestapt en heeft er 4 maanden over gedaan om van Melbourne ( waar die woont ) naar Darwin te fietsen. Deze tour was een korte onderbreking om volgende week zijn fietstocht te vervolgen naar Perth.
Ik heb de afgelopen dagen veel met haar opgetrokken ( helaas niet met haar zoon : ( , die heeft het te druk, werkt hier ook nog tussen de bedrijven door ) en heb nu een adresje in Melbourne om eventueel te logeren.

Ik hoef nog niet te werken om te kunnen blijven reizen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het geld er iets harder doorheen gaat, dan ik van tevoren had gedacht, dus misschien ga ik in de toekomst wel ergens werken, maar dat zie ik dan wel weer. Nu in ieder geval nog reizen tot Adelaide, en daarna weet ik het nog niet.

Morgen ga ik eerst eens naar Alice Springs, een reis van drie dagen.

Tot gauw.


  • 16 Juli 2011 - 11:51

    Mijke:

    Theaaaaaaaaaa!!! hoe bevalt je laptopje?
    keertje skypen?! Leuk verslag weer. Ga zo door je leert een hoop!
    Dikke knuffel, Mijke

  • 16 Juli 2011 - 15:39

    Iris:

    Theaaa!
    Wauw wat een verslag! Echt leuk om te lezen!! :)
    Ook erg leuk om die foto's allemaal te zien! Ik wil ook naar australië hihi :)
    Wat een gedoe met die bussen.. Maar ik heb niet alleen respect voor die jongen wat in je verslag staat maar ook voor jou dat jij dit allemaal doet en durft!
    Nog veel succes en plezier!
    Xxx iris

  • 17 Juli 2011 - 01:50

    Wijnand:

    Is het al 17 juli? Volgens mij is het dan tijd voor een kaartje! Veel plezier!

  • 17 Juli 2011 - 13:58

    Mam:

    Heerlijk, zo n lang verslag! Wat een afstanden! Niet normaal zeg. Lekker dat het weer zo heerlijk is, en dat in de winter. Blij dat je af en toe ook wat uitrust, je hebt nog tijd zat! Groetjes en tot gauw

  • 17 Juli 2011 - 14:07

    Marcel:

    Hallo Thea,

    leuk om de verhalen zo te lezen!!! Haha... die bussen toch? Is allemaal niet zo geregeld als hier de lijnbussen van Veolia hihi!
    Jij hebt al echt veel gezien in Australië. Je vermaakt je aardig als ik de verhalen zo bekijk. Dat is een goed teken.
    Ik hoop dat je daar nog een hele leuke tijd gaat hebben. Heel veel plezier toegewenst. Geniet ervan en ben voorzichtig met krokodillen, slangen, enz.

    Groeten,

    Marcel

  • 17 Juli 2011 - 16:54

    Annie En Geert Heber:

    Ook wij volgen jou reisje door de rimboe. Erg leuk dat je foto"s laat zien dan krijgen wij een beter beeld van waar jij je bevindt.

  • 17 Juli 2011 - 19:30

    Danny En Vera:

    Hoi Thea!
    Die koalaatjes zijn echt super super lief! Ik ben wel een beetje jaloers op je dat jij er met eentje hebt mogen knuffelen (of in ieder geval vasthouden)! Met bepaalde andere dieren op je foto's is het niet zo gezellig knuffelen, maar je bent wel dichtbij genoeg geweest om er mooie foto's van te kunnen maken.
    Echt indrukwekkend.
    Aan je verhaal te lezen, red je je prima! Maar dat kan ook niet anders met jouw survival skills ;)
    Heel veel succes op je verdere reis.
    Have fun!

    Danny en Vera!

  • 18 Juli 2011 - 02:54

    Helma En Rogier:

    Hey Thea,

    Wij wilden je even een berichtje sturen vanuit West Canada. (Wat is de wereld klein zo, he?) Wij liepen vandaag in een nationaal park 3 grizzleys tegen het lijf. Dan zien die koala's van bij jou er toch een beetje vriendelijker uit. Jouw verhaal doorlezend, denk ik dat je het land echt beleefd, natuur, cultuur, verhalen van anderen, je maakt het allemaal mee. Ga hier lekker mee door. Amuseer je maar. Veel groetjes en tot de volgende keer!!

  • 23 Juli 2011 - 16:52

    Martien En Ine:

    Hoi Thea, eindelijk ik heb je gevonden en je verslagen gelezen.Geweldig wat je doet, heb heel erg veel bewondering voor jou. Bij deze wensen we je nog een hele fijne reis, geniet er maar van. Martien en Ine

  • 25 Juli 2011 - 13:41

    Mimzieee:

    liefste thea,

    zo fucking heerlijk om je verhaal te lezen.. ik heb er van genoten (nadat ik 3 weken lang geen internet heb gehad thuis!!) nu hebben we weer internet en zit ik warm binnen..want buiten regent het...yak!!! ik lees je verhaal en ben jaloers... go go get them, THEA

  • 26 Juli 2011 - 07:33

    Mimzieee:

    ps; oja thea, hardstikke bedankt voor je verjaardagskaart!hij kwam precies op mijn veraardag binnen!je bent geweldig.
    Richard&ik wonen nu samen ,sinds een maand...ook heerlijk ,dus je kan geen post meer sturen naar mn oude adres.
    als je een mailadres hebt dan stuur ik je mn nieuwe adres op....kan je me nog heeeel veel leuke kaartjes opsturen;)!!!x

  • 03 Augustus 2011 - 15:16

    Truus:

    Ha die Thea
    Geweldig mooi om je belevenissen te lezen en de foto "s te zien .Ik heb een tijdje niks van jou binnen gekregen ,maar nu kan ik toch nog alles teruglezen .Je hebt het er geweldig naar je zin ,zo te zien .Geniet ervan en we kijken al uit naar je volgend verhaal .Groet, Henk en Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Thea

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 42327

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 05 Oktober 2018

Peru

18 December 2017 - 24 Januari 2018

Australie en Vietnam

29 Juni 2014 - 30 Augustus 2014

Amerika

14 Juni 2011 - 08 December 2011

Mijn bacpack avontuur

Landen bezocht: