Darwin – Adelaide – Kalgoorlie. - Reisverslag uit Boulder, Australië van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu Darwin – Adelaide – Kalgoorlie. - Reisverslag uit Boulder, Australië van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu

Darwin – Adelaide – Kalgoorlie.

Door: theakokshoorn

Blijf op de hoogte en volg Thea

05 Augustus 2011 | Australië, Boulder

Als je dit leest, heb je waarschijnlijk vakantie en gaat er misschien nog wel op uit ( of ben je al terug van je reis ). 't is raar om te beseffen dat ik al 1.5 maand vakantie heb, maar ook ik moet gaan werken om verder te kunnen reizen, maar dat later, eerst eens vertellen hoe ik in Kalgoorlie gekomen ben.

Ik vertrok in Darwin op zondag 17 juli om mijn weg te vervolgen richting Alice Springs. We hebben vandaag gereisd tot in Katherine. Onderweg een stop gemaakt bij de Katherine Gorges, mooie rotspartijen waar een rivier doorheen loopt. Daarna naar de camping in Katherine ( een plaats ), waar de organisatie die de reis verzorgt ( Adventure Tours Australia ) vaste camping plaatsen heeft voor groepen met o.a. een keuken en tenten die daar permanent staan met matrassen.

De volgende dag naar Tennant Creek gereden. Onderweg een paar keer gestopt om dingen te zien en te doen. Zo was de eerste stop bij een natuurlijke warmwaterbron. Deze mond uit in een beek. In die beek hebben ze een poel gemaakt waar toeristen gebruik van kunnen maken. 't water was heerlijk warm, dus deze keer ben ik er wel in geweest. Helaas konden we maar een half uurtje badderen, omdat we door moesten. Daarna gestopt om te lunchen in Daily Water. 't ligt aan 't eind van een zijweg van de Stuart Highway ( daar kom ik nog op terug ) en loopt daar dood. In Daily Water is een restaurant en een camping. Dat restaurant hangt vol met pasjes, t – shirts, ondergoed enz. Je kan hier alles wat je wil achterlaten voor 2 dollar die naar de Royal Flying Doctor Service gaat. Toen ik vroeger de t.v. Serie keek dacht ik dat dat een verzonnen serie was, maar 't bestaat echt om de kleine plaatsjes landinwaarts ook van urgente medische hulp te voorzien. Er zijn op o.a. op de Stuart Highway soms zebrapaden over de lengte van de weg aangebracht. Tussen deze zebrapaden kunnen vliegtuigen van de flying doctors landen mocht dat nodig zijn. Niet elk plaatsje is geschikt om te landen. Mocht 't gebeuren, dan zet de politie dat stuk van de snelweg af, dus je hoeft niet bang te zijn dat er opeens een vliegtuig voor je neus staat.
Ik heb een t – shirt in dat restaurant achtergelaten ( mocht je ooit nog eens naar Australie reizen, dan kan je mij hier terug vinden ; ).

Daarna dus naar Tennant Creek gereden om te eten en te overnachten. Na een hilarisch spelletje pictionary 't kampvuur aangemaakt en geslapen in een sweg rond 't kampvuur. Een sweg is een soort van grote canvas slaapzak met matras erin. Op het matras leg je je slaapzak waar je in kruipt en ritst je slaapzak en sweg dicht. 't is warm en heb prima geslapen onder een heldere sterrenhemel.

't is deze morgen opeens een stuk kouder als in Darwin. Waar ik gister nog in een korte broek en een t – shirt rond liep, moet ik nu een lange broek en trui aan om het niet koud te krijgen. Ik denk een graad of 15 als de zon eenmaal schijnt. De eerste stop vandaag was bij de Devils Marbles Conservation Reserve. 't zijn grote stenen / rotsen die door de miljoenen jaren heen zo gevormd zijn door een Inland Sea ( ik weet niet hoe ik dat goed moet vertalen in het Nederlands, maar 't komt neer op een zee midden in Australie die daar biljoenen jaren geleden was, maar is opgedroogd ).
De volgende stop was in Wycliffe Well, ook dit is weer een plaats met een tankstation en een camping. Ze noemen het de plaats van de aliens en ufo's, omdat er in het verleden vaak ufo's gespot zijn. De laatste stop voor Alice Springs was Barrow Creek. Hier staat een oud telegraph station ( ook dit heeft weer met het verhaal van de Stuart Highway te maken ). Eenmaal in Alice Springs nog gegeten met de groep en naar bed.

Woensdag had ik een bus geboekt om 5.00 die me verder zou brengen. Ik ben wel in die bus gestapt, maar ik was zo moe dat ik me weer af heb laten zetten bij 't hostel, nadat ik had nagevraagd of het geen probleem was om mijn plaats in een bus te verzetten naar zaterdag ( de dag dat de volgende bus ging ). Ik had dus drie dagen in Alice Springs om bij te slapen en te relaxen. Achteraf was ik blij dat ik dat heb gedaan, want ik ben daar iemand tegen gekomen, die bij de groep hoorde waar ik mijn reis mee gestart ben op Schiphol / Sydney en waar ik het heel goed mee kan vinden.
We hebben de woensdagmiddag benut om bij te kletsen en donderdag hebben we nog samen gegeten, waarna we weer afscheid moesten nemen, omdat zij vrijdag aan een drie daagse tour naar de Uluru vertrok en ik zaterdag richting Adelaide ( via de Uluru ) ging.

Dus zaterdag de bus in naar Adelaide. Deze reis bestond uit twee delen, eerst twee dagen naar de Uluru en Kings Canyon en dan met een andere bus naar Adelaide. Eerst naar Kings Canyon. Daar een wandeling van 3 uur gemaakt, met uitleg en pauzes. 't houdt maar niet op met de mooie uitzichten.

Na de nacht weer in een sweg doorgebracht te hebben ( nou ja, half want ik werd wakker met ijskoude voeten en ben naar een tent verhuist ) vroeg op om de zonsopgang bij de Uluru te bezichtigen. De zondsondergang is mooier als de zonsopgang. Daarna een wandeling eromheen aan 1 kant gemaakt. 't is anders als ik me had voorgesteld. Van veraf lijkt 't 1 grote massieve rots, met weinig scheuren, gaten, en geen water. Je komt er vanzelf achter dat dat 't niet zo is. Er is zelfs een ingang waar een heldere waterplas is, en waar, als de hordes toeristen er even niet zijn, 't heerlijk stil is.

Daarna dus naar een tankstation waar ik in een andere bus ben gestapt en overnacht in Marla.
Weer in een permanent tentenkamp. Daarna ( het is intussen maandag 25 juli ) naar Coober Pedy.
Dit is een stad dat bekent staat om zijn mijnen. Ik dacht dat de hele stad ondergronds was, maar dat is niet zo. 't meeste is gewoon bovengronds, alleen zijn er wel een paar hotels en restaurants in rotsen gemaakt. Daar een rondleiding gekregen in een mijn. Daarna geshopt voor opals, want dat is waar de mijnen door ontstaan zijn en waar je rijk van kan worden met een beetje geluk. Daarna gegeten en ondergronds geslapen.

De volgende dag eerst zelf naar opals gezocht, noodling zoals ze dat hier noemen. Wat kleine stukjes gevonden, zo klein dat ik niet weet hoe snel ik ze verlies. Daarna via Port Augusta naar Quorn.

Na in Quorn overnacht te hebben, de volgende dag naar Flinders Ranges national park. Deze bergen vormen een natuurlijke hele grote kom en hebben maar 1 in en uitgang. Een wandeling naar een uitzichtpunt gemaakt. Daarna weer naar de accomodatie in Quorn. Daar gegeten en een film gekeken.

De volgende dag naar Adelaide. Ik heb nog veel meer kleine dingen gezien, maar als ik dat allemaal hier ga vertellen, ben ik 5 kantjes verder, zie de ondertiteling bij foto's waar ik niks over verteld heb.

In Adelaide heb ik briefjes opgehangen in elk hostel in de buurt met de vraag of iemand mij een lift wou geven naar Perth. Er zijn vaak genoeg mensen die liften aanbieden vragen, om benzine kosten te delen. Ik had ook gauw vervoer gevonden, een paar uur nadat ik de briefjes had opgehangen.

Dus vrijdag in Adelaide en zaterdag met Rebecca en Owen richting Perth. We zijn langs de kust gereden. Dus eerst weer naar Port Augusta ( er is geen andere weg ), en via Port Lincoln, Ceduca en Norseman naar Kalgoorlie. Je hebt de kaart nodig om de weg te begrijpen.Ik heb geslapen in een tent en Rebecca en Owen in de auto. Elke avond de auto uitgeladen, zodat de achterbank plat kon en er plaats was voor twee personen om te liggen. Bijna elke avond pasta gegeten, want dat is het makkelijkst met 1 pit en geslapen op rustplaatsen langs de weg met vaak alleen prullenbakken. Dus back to basic en je behoefte doen in de bosjes. Gelukkig was ik dat al een beetje gewend. Gisteren, donderdag 4 augustus aangekomen in Kalgoorlie.

Ondertussen een baan gevonden in Ora Banda. Een plaats zo'n anderhalf uur richting het noorden rijden van Kalgoorlie. In een motel, dat een gezin runt. Heb er veel zin in, want ga daar van alles doen, van schoonmaken tot achter de bar, tot misschien wel op de kinderen passen.

Ik heb geen tijd meer, dus het verhaal over de Stuart Highway houden jullie tegoed. Ik weet niet wanneer dat zal zijn, want ik denk dat ik een slechte telefoonverbinding heb in ora banda en al helemaal geen of minimaal internetverbinding.

Fijne vakantie allemaal !


  • 05 Augustus 2011 - 07:06

    *mimzieee*:

    Wordt ik wakker veel te vroeg na een avondje veel te laat...kijk ik op mn phonie,yesss een reisverhaal van thea!
    Dus ik lig nog opgekruld in bed en lees al je superverhaal.ik heb vakantie en we gaan niet op vakantie dus des te leuker om je verhaal te lezen.
    Superfijn dat je het zo naar je zin heb.
    Dikke kus en WERK ZE!!hahaha.x

  • 05 Augustus 2011 - 16:27

    Danny En Vera:

    Volgens mij worden je verhalen steeds langer... Maar ook steeds avontuurlijker! Super leuk wat je allemaal voor moois aan natuur tegenkomt. Wel grappig dat je ook weer bekenden onder weg tegenkomt... Je weet toch wel dat je ons nu super nieuwsgierig gemaakt hebt naar het verhaal van die Stuart Highway.... We wachten in spanning af. Reis en werk ze! Succes!

  • 07 Augustus 2011 - 15:09

    Mam:

    Wat een verhaal zeg!!
    Wat maak je toch allemaal mee. Dat backpacken is zo makkelijk nog niet! Wat je moet regelen om ergens te komen!!??
    Werk niet te hard, verdien gauw wat bij, en ga weer genieten.
    Hou je taai, en tot gauw

  • 07 Augustus 2011 - 15:12

    Mam:

    PS
    Wat was er op die highway??? Laat ons niet te lang in spanning!!
    FOTOOS!!!!!!!(graag) haha

  • 07 Augustus 2011 - 19:50

    Ingrid:

    Toch wel in Dauley Water je groene kikker-jamboree-shirt daar opgehangen he?! Succes met werken maar vooral met genieten!
    Groetjes!

  • 07 Augustus 2011 - 19:53

    Ingrid:

    JAAAAAAA.....foto met de vlag; opdracht geslaagd!!!!!!!

  • 08 Augustus 2011 - 06:45

    Wilmahazebroek@gmail:

    wat maak je veel mee. dan zijn onze fietstochtjes naar de Grebbenberg maar saai. wij zijn nu terug van vacantie en gaan aan het werk. thea nog heel veel plezier dikke knuffel uit denhaag wilma

  • 08 Augustus 2011 - 20:05

    Willy:

    Hè Theee, super al die verhalen en belevenissen, knap van je hoor dat je alles aanpakt zo ook weer met het werk.
    IK smul van je verhalen en de leuke mooie foto's.
    Je merkt wel, ik ben weer thuis na 4 weken Chaam nog 1 weekje dan ga ik ook weer gezellig aan het werk.
    Lieve Thea heel veel succes met werken veel centjes verdienen zodat je snel door kunt gaan met je reis, en tot de nieuwe verhalen.
    Dikke pakkerd, knuffel en kus xxxx

  • 08 Augustus 2011 - 20:06

    Willy:

    Hè Theee, super al die verhalen en belevenissen, knap van je hoor dat je alles aanpakt zo ook weer met het werk.
    IK smul van je verhalen en de leuke mooie foto's.
    Je merkt wel, ik ben weer thuis na 4 weken Chaam nog 1 weekje dan ga ik ook weer gezellig aan het werk.
    Lieve Thea heel veel succes met werken veel centjes verdienen zodat je snel door kunt gaan met je reis, en tot de nieuwe verhalen.
    Dikke pakkerd, knuffel en kus xxxx

  • 10 Augustus 2011 - 18:05

    Elly:

    hoi Thea.

    Gefeliciteerd met je nieuwe tijdelijke baan. hihihi
    Ga je ook nog in de horeca werken, gezellig. Ja, het reisje moet wel betaald worden, maar hoe kom je nu aan dit contact, via julie reisorganisatie of heb je gewoon overal rondgevraagd?
    Als ik je verhaal goed lees, begrijp ik dan dat je niet alleen reist, maar met twee andere?
    See you. Elly
    Is wel zo veilig en wel zo gezellig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Boulder

Thea

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 42353

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 05 Oktober 2018

Peru

18 December 2017 - 24 Januari 2018

Australie en Vietnam

29 Juni 2014 - 30 Augustus 2014

Amerika

14 Juni 2011 - 08 December 2011

Mijn bacpack avontuur

Landen bezocht: