De eerste paar dagen in Perth. - Reisverslag uit Perth, Australië van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen in Perth. - Reisverslag uit Perth, Australië van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen in Perth.

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

21 December 2017 | Australië, Perth

Na een lange reis ben ik gisteravond gearriveerd op mijn logeeradres in Perth. Waar ik tijdens mijn vorige reizen altijd een bed in hostels heb geboekt, maak ik nu eens gebruik van de slaapgelegenheid die andere willekeurige mensen bieden. Dat heet couch (bank) surfen. Hier is een website voor waar je "hosts" (mensen die een slaapplek aanbieden) kan vinden die je zoekt in een stad of dorp (je moet de locatie aangeven). De mensen aan wie je het vraagt kunnen je vraag accepteren of afwijzen waarna je verdere afspraken maakt als je ergens kan logeren. Het voordeel van deze manier van reizen is dat je mensen ontmoet die de omgeving kennen en je vaak wegwijs maken (als ik de referenties over de mensen lees, die zijn over het algemeen alleen maar positief).

Op deze manier ben ik beland bij Steffan in huis. Steffan woont in een rustige buitenwijk van Perth. Hij verhuurt kamers aan twee andere backpackers (Sarah en Melissa) uit Ierland die hier sinds twee maanden zijn en werken in bars in het centrum van Perth. Van de derde backpacker die hij huisvest, ben ik de naam even kwijt. Die komt uit België, maar hij spreekt geen Nederlands omdat hij uit het Franstalige gedeelte van België komt. Hij werkt veel en we zien elkaar dan ook eigenlijk alleen 's avonds. Wat ik geen probleem vindt, aangezien ik eerder in Perth ben geweest en de stad en omgeving al eens heb gezien. Dat neemt niet weg dat ik graag de stad weer in ga komende dagen om weer naar King's park te gaan met een prachtig uitzicht over de stad en misschien naar Fremantle.

Omdat Steffan over het algemeen pas rond 18.00 thuis is, moest ik gisteren (woensdag 20 december) de dag door komen in Perth. Het vliegtuig was om 1.15 geland, dus om 2.00 zat ik op het vliegveld om te bedenken wat ik zou gaan doen. Een nacht in een hostel of hotel was geen optie, want er rijden s'nachts geen treinen, metro's of bussen die me naar de stad zouden kunnen brengen. Een vliegveld hotel was een optie geweest, maar ik had geen zin om met mijn tassen van in totaal 23 kg in het donker mijn weg te moeten zoeken. Dus heb ik de nacht doorgebracht op het vliegveld met het kijken van films, boekje lezen en alvast op zoek te gaan naar een leuke host in Vietnam. Op het vliegveld waren de restaurantjes wel de hele nacht open, dus daar kon ik gelukkig wel wat te drinken bestellen. Rond 6.00 uur kwam het openbaar vervoer weer op gang en ben ik naar het centrum gegaan waar ik de zwaarste en grootste tas heb gedumpt in een kluis en de stad in ben gegaan.

Ik was toch nog iets vergeten mee te nemen van thuis, namelijk een omvormer voor het stopcontact, want ze hebben hier (en ook in Vietnam) andere stopcontacten als in Nederland. Dus deze eerst gekocht zodat ik mijn telefoon, waar de accu ondertussen van leeg was, kon opladen. Deze in een eettentje in de stad opgeladen en vervolgens richting een plek aan het water gewandeld waar ik de rest van de dag heb door gebracht met het lezen van een boek en slapen. Tenslotte treintickets gekocht voor de reis naar Ora Banda, de plek waar ik tijdens mijn backpack avontuur in 2011 twee maanden heb gewerkt. Daar ga ik de 24e naar toe en vertrek ik weer op 27 december. Mijn reisverslagen van die reis staan ook nog op deze site, dus als je meer wil weten over Ora Banda, zou je die reisverslagen op kunnen zoeken. De foto's staan er niet meer op, dus ik zal er een paar maken en bij het volgende verslag zetten om een indruk te krijgen.

Dat terzijde, rond 18.00 uur dus naar Steffan gegaan. Een gezellige avond gehad met zijn vijven alvorens naar bed te gaan. Mijn bed moet ik elke avond uitrollen omdat het een dik matje is wat lijkt op een matras omdat het zo dik is. Slaapzak erop (die ik ook van Steffan heb mogen lenen en liggen. Heel wat anders als mijn slaapplek van vorige week. Vorige week was ik op oefening tijdens mijn werk en heb ik voor het eerst sinds jaren weer eens ouderwets in het bos onder een poncho moeten slapen (zie de foto voor de beeldvorming). Het was qua weer de slechtste week die er was met sneeuw en veel regen en een temperatuur tussen de 5 en 10 graden. Nu, een week later, zit ik aan de andere kant van de wereld in 25 graden met een strak blauwe lucht. Na 1 dag ben ik al verbrand, omdat ik er even niet aan had gedacht dat het hier nu zo warm is (het is hier dan ook zomer). Dus niet ingesmeerd en in de zon aan het water in slaap gevallen. Gelukkig had ik wel mijn lange broek nog aan en een trui omdat het best wel waaide, dus alleen mijn voeten en mijn enkels zijn vuurrood. Ik mijn gezicht ben ik ook wel wat verbrand, maar dat is lang niet zo rood als mijn voeten en enkels.

Vannacht (van woensdag 20 december op donderdag 21 december) als een roos geslapen (en ik denk alles bij elkaar een uurtje of 12) omdat ik door de reis de twee nachten hiervoor amper had geslapen.

Ik ga vandaag niet veel meer doen dan wat boodschappen en koken. Ik heb Steffan en zijn huisgenoten beloofd om een Nederlands diner te bereiden. Dus ga ik ouderwetse hutspot maken. Helaas kennen ze hier geen rookworst, dus daar moet ik iets anders op verzinnen, maar dat komt goed.

Het volgende reisverslag zal ik na de kerstdagen maken, dus wil ik iedereen langs deze weg fijne kerstdagen wensen. Geniet van elkaars gezelschap aan tafel en bij de kerstboom. Ik ga dat hier ook doen en ben in gedachten bij jullie (ben benieuwd of men hier anders om gaat met de kerstdagen als in Nederland of niet).

Tot de volgende keer.

  • 21 December 2017 - 08:36

    Vera:

    Dag Thea,

    Allereerst bedankt voor je kerstkaartje dat we hebben ontvangen ;-)
    Langs deze weg wil ik jou dan ook hele fijne feestdagen en een knallende jaarwisseling toewensen!
    Leuk dat je ook teruggaat naar de mensen en de plek waar je in 2011 geweest bent.
    Hier hebben we vandaag de kortste dag van het jaar, dus wat dat betreft heb je het goed getroffen daar down under, midden in de zomer!!!
    Ik wens je een super mooie rondreis toe, vol met leuke herinneringen ophalen en nieuwe herinneringen maken. Geniet van alles en ik ben benieuwd hoe je de kerstdagen daar gaat ervaren. We gaan het vast van je horen ;-)

    Veel groetjes Vera

  • 21 December 2017 - 20:53

    Mam:

    Ha lieverd
    Wat een verschil; van 5 graden naar 25 in 3 dagen!!! dat wennen aan de temperatuur zal wel lukken, toch??? Hahaha.
    probeer een foto te maken van een Australische kerstboom { als die bestaat] Ben benieuwd , ze zullen wel niet zo'n spar zoals wij hebben daar??!!
    Heel heel veel plezier en geniet van je welverdiende vakantie!! Tot gauw!!!

  • 22 December 2017 - 07:03

    Anneke:

    Beste Thea,
    Wat leuk om vanuit de andere kant van de wereld van jou te horen. Het was me een beetje ontgaan dat je weer op reis was, dat is het gevolg van een druk gezinsleven met twee jonge kids. Ik wil je een hele fijne reis wensen. Geniet van alle moois om je heen, van de nieuwe mensen die je leert kennen, van het mooie weer en alles dat je gaat meemaken. Fijne feestdagen en eine gooje roetsj. Groetjes van Hans & Anneke, Floor en Jur

  • 23 December 2017 - 14:24

    Helma:

    Hey Thea,

    Wat leuk om je verhaal en belevenissen weer mee te mogen lezen. Veel plezier tijdens de feestdagen en natuurlijk ook tijdens het vervolg van je trip.
    Geniet ervan,

    Groetjes Helma

  • 24 December 2017 - 09:04

    Jeanne:

    Ha die Thea,
    mooi dat je ons mee laat delen in je ervaringen. Fijne kerstdagen ,liggend in de zon !!!
    Geniet van een welverdiende vakantie. Ik kijk uit naar je verslagen en mooie foto's
    Fernando en Jeanne

  • 24 December 2017 - 13:20

    Elly:

    Beste Thea.
    Waaaaaaauw, terwijl wij hier thuis zitten met een warm bed en huis, eten in overvloed, ga jij een reis maken en dingen beleven die best wel veel explorer vaardigheden vereist van jou.
    Chappeau dat jij dit avontuur opzoekt.
    Ik ga je volgen, spannend hoor.
    Een veilige reis, Elly

  • 24 December 2017 - 19:15

    Truus:

    Ha die Thea
    Fijn dat je daar lekker in de zon zit ,en wij lekker in een grijze wereld .
    Ben benieuwd hoe je daar kerst gaat beleven.Geniet van alles wat je meemaakt ,En maak er een hele mooie reis van met veel nieuwe ervaringen .
    We horen van je ,groet Truus

  • 27 December 2017 - 21:19

    Elly Van Riemsdijk:

    Fijn dat we met je mee kunnen reizen doordat je je verhaal schrijft wat je onderweg meemaakt! Je kent het gezegde; wie verre reizen maakt kan grote verhalen vertellen en schrijven. Dat lukt jou wel.
    Geniet van de zon en warmte daar en je contacten met . Succes met alles. groetjes Elly van Riemsdijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 42334

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 05 Oktober 2018

Peru

18 December 2017 - 24 Januari 2018

Australie en Vietnam

29 Juni 2014 - 30 Augustus 2014

Amerika

14 Juni 2011 - 08 December 2011

Mijn bacpack avontuur

Landen bezocht: