Tam Coc en Halong Bay - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu Tam Coc en Halong Bay - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu

Tam Coc en Halong Bay

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

19 Januari 2018 | Vietnam, Sa Pá

En zo is het laatste weekend aangebroken in Vietnam. Dit zal één van mijn laatste verslagen zijn voor deze reis.

We waren gebleven bij woensdag 17 januari toen ik om 4.30 uur uit de nacht bus ben gestapt in Tam Coc. Zoals ik jullie in mijn vorige verslag heb verteld, heb ik de afgelopen twee weken veel mensen gesproken die zeiden dat de omgeving van Tam Coc prachtig is. Dus heb ik hier een tussenstop gemaakt.

Maar ik vond het tegenvallen, mede door het slechte weer. Het was erg mistig, waardoor er weinig te zien was van de mooie omgeving. Bovendien vond ik het landschap veel lijken op het landschap in Phong Nha national park. En in Phong Nha was het weer beter en heb ik zelfs een aantal uren in de zon gezeten. Daar was ik dan ook veel meer van onder de indruk van dan van Tam Coc.

Ik heb een wandeling gemaakt naar een pagoda (vergelijkbaar met een tempel) waar ik een klim naar de top van een berg voor moest maken. De klim viel reuze mee en helaas was het niet de pagoda die ik in gedachten had. Op internet staan prachtige foto's van een pagoda op de top van een berg die ergens in de buurt van Tam Coc zou moeten liggen. Helaas heb ik die dus niet gevonden (al vraag ik me af of ik daar veel van had gezien omdat het zo mistig was).

Na een paar uur had ik het wel gezien en zat ik om 13.00 uur weer in de bus om mijn reis naar Hanoi te vervolgen. De rit van Tam Coc naar Hanoi duurde gelukkig maar 3 uurtjes. Daar was ik wel blij mee, omdat ik redelijk moe was en heb dan ook vrij vroeg mijn bed opgezocht in het hostel in Hanoi. Wel heb ik bij aankomst in het hostel nog een dagtour geboekt naar Halong Bay voor de volgende dag.

De bus naar Halong Bay vertrok om 8.15 uur waar we rond 12.00 uur arriveerden. Gedurende de dag hebben we drie plekken verspreid over de baai bezocht. De eerste plek was een grot. Ik vond het niet erg spectaculair, maar dat kwam misschien ook wel een beetje omdat ik qua grotten aardig ben verwend in Phong Nha national park, daar waren ze mooier en indrukwekkender. Daarna naar een soort van inham in een rots waar apen in het wild te zien waren. Daar konden we kiezen uit een roeiboot of een kajak. Bij de roeiboot werd er voor je geroeid, in de kajak moest je dat zelf doen. Ik wilde graag in beweging komen, dus ben ik voor de kajak gegaan.
De laatste stop was op het Titop eiland, waar een strand is en je naar de top van de berg kan klimmen om hier te genieten van het uitzicht op de rotsen in het water rondom de baai. Het uitzicht was mooi ondanks het grauwe weer. Het was minder dat ik in de file van mensen op de trap stond op de heen - en terugweg. De drukte maakte het bezoek aan het eiland minder leuk. Het is onvoorstelbaar hoe druk het was, ondanks dat deze periode van het jaar nog niet eens het hoogseizoen is. Ik wil niet weten hoe druk het hier is in de zomer (als het hoogseizoen aan breekt).
Daarna terug naar de baai en wederom een rit van 4 uur terug naar Hanoi.

Ik vond het tegenvallen door het grauwe weer en de drukte. Het was droog en niet koud, maar door de dikke bewolking zag het er niet zo uit als op de foto's op internet. Al zullen mijn foto's van de omgeving van Sapa die ik de komende dagen zal maken, er ook niet zo uit zien als op de foto's op internet. Op internet zijn er veel foto's te vinden van groene rijstvelden en hemelsblauwe luchten. De rijstvelden zijn niet groen, omdat niets te oogsten valt. Men is de velden aan het voorbereiden voor het komende seizoen.

Toch denk ik dat het zien van de omgeving van Sapa ook in deze periode de moeite waard is. Het is immers iets anders dan dat ik tot nu toe gezien heb. En bovendien ga ik in dit land voor de eerste keer echt wandelen door een wat ruiger terrein. De laatste keer heb ik dat gedaan in de bergen rond Kalamunda in Australië tijdens het logeerpartijtje bij Ken en Teresa.

Morgen (zaterdag 20 januari) zal ik deelnemen aan een eendaagse hike van ongeveer 12 kilometer door dorpjes ten zuidoosten van Sapa. Aan het einde van de tocht zullen we opgehaald worden en per busje terug gebracht worden naar Sapa. Vervolgens zal ik zondag beginnen aan een tweedaagse tocht richting het noorden. De eerste dag zal bestaan uit een wandeling van ongeveer 14 kilometer, de tweede dag zullen we nog een kilometer of 8 wandelen voordat we op het eindpunt terug gereden worden naar Sapa. Van maandag op dinsdag zal ik voor de laatste keer een lange busrit maken om terug te gaan naar Hanoi. In Hanoi heb ik nog een dag om bij te komen en me voor te bereiden op mijn terugreis naar Nederland op woensdag.

Ik vertel jullie volgende week alles over de omgeving van Sapa en dat verslag zal mijn laatste verhaal zijn voor deze reis.

Een fijn weekend en tot volgende week.

  • 19 Januari 2018 - 19:23

    Willy:

    Lieve Thea, wat een onderneming goed van je hoor om zoveel dingen te bezoeken en te bekijken want het reizen is ook niet mis steeds lange tijden met de bus, maar allemaal wel de moeite waard.
    Heel veel reis plezier nog en sterkte met de wandeltochten.
    Liefs Willy XXX

  • 20 Januari 2018 - 11:15

    Elly Van Riemsdijk:

    Wat kun je mooi de dingen beschrijven die je meemaakt! Met de foto's erbij maak je het mogelijk dat wij een beetje met je meereizen. Geniet nog een paar dagen daar want dan is je wereldreisje weer voorbij!
    Liefs Elly van Riemsdijk

  • 22 Januari 2018 - 10:42

    Truus:

    Hoi Thea
    door alle carnavalsactiviteiten heb ik je verslagen wel gelezen maar nog niet beantwoord .Dus vandaar .
    Heel indrukwekkend wat je allemaal ziet en meemaakt !
    Geniet er nog een paar dagen van .En dan heb je weer een mooie reiservaring die niemand je kan afpakken .Groetjes en tot wederhoren ,
    Truus

  • 22 Januari 2018 - 19:44

    Mam:

    Ha lieve Thea
    Ik reageer nu pas omdat we vis Skype al bijgepraat hebben!! Fijn om je weer even te zien!!
    Ik dacht dat je op vakantie was; zoveel als jij onderneemt ben je straks nog meer mee dan dat je begon aan je vakantie!!! Hahahah}
    Gekheid, geniet nog maar de paar laatste dagen!!!! Al verheug ik me op je thuiskomst!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 42323

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 05 Oktober 2018

Peru

18 December 2017 - 24 Januari 2018

Australie en Vietnam

29 Juni 2014 - 30 Augustus 2014

Amerika

14 Juni 2011 - 08 December 2011

Mijn bacpack avontuur

Landen bezocht: