Coporaque en de Colca Canyon - Reisverslag uit Coporaque, Peru van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu Coporaque en de Colca Canyon - Reisverslag uit Coporaque, Peru van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu

Coporaque en de Colca Canyon

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

25 September 2018 | Peru, Coporaque

Op de route van Arequipa naar Coporaque gingen we de hoogte in en bereikten we de 5000 meter. Onze reisleider had ons gewaarschuwd voor het feit dat we last zouden kunnen krijgen van hoogteziekte, maar daar had ik gelukkig weinig last van. Wel had ik wat hoofdpijn, maar dat viel mee. Er waren mensen in de groep die meer last hadden van de hoogte.

De uitzichten waren het beetje hoofdpijn meer dan waard. Vooral de route langs de Colca Canyon een dag later op dinsdag 25 september waren prachtig. De Colca Canyon is minder wijd en lang dan de Grand Canyon in de Verenigde Staten, maar twee keer zo diep. Langs de route waren verschillende uitkijkpunten waar we condors hebben zien vliegen. Het is indrukwekkend om deze vogels met een spanwijdte (van uiteinde ene vleugel naar uiteinde andere vleugel) van 2,70 tot 3,20 meter van zo dichtbij te zien. De andes condor die we hebben gezien heeft niet de grootste spanwijdte maar wél het grootste vleugeloppervlak van alle vliegende vogels. De kop-staartlengte is rond de 1,2 tot 1,3 meter. Het gewicht van de mannetjes kan 11 tot 15 kilo bedragen. De vrouwtjes, zijn kleiner en lichter, 8 tot 11 kg.
Omdat het mij niet lukte om goede foto's te maken van de condors, ben ik blij dat we een leuke groep hebben die zo vriendelijk zijn om foto's te delen. De foto's bij dit verslag van de condors zijn dan ook niet van mij (ik wil de eer graag geven aan degene die dat toekomt).

De omgeving van Coporaque bestaat voornamelijk uit bergen, de canyon en terrassen waar mensen van alles verbouwen.
Het lijkt heel erg op de rijstvelden in Vietnam die ik begin dit jaar heb gezien. Ik blijven prachtige uitzichten, maar merk toch ook wel een beetje dat ik verwend ben omdat ik relatief veel van de wereld heb gezien. Ik heb lang niet zoveel foto's gemaakt van deze terrassen als van de rijstvelden in Vietnam.

Het was wel apart om een spuwende vulkaan te zien. Deze vulkaan (geloof dat de vulkaan Misti genoemd wordt) spuwt de hele dag door in meer of mindere mate wolkjes vulkanisch afval de lucht in. Men verwacht dat deze vulkaan de komende jaren een keer zal uitbarsten. Men kan helaas niet voorspellen wanneer dat precies zal zijn, maar zeker is dat het een keer gaat gebeuren omdat de vulkaan nu zo actief is.

Dat waren wel de hoogtepunten van de afgelopen twee dagen. Het waren relatief rustige dagen, waarbij we tussendoor wel wat dorpjes hebben bezocht, maar veel vrije tijd hadden. Sommige reisgenoten hadden dat ook wel nodig om te wennen aan de hoogte. Want voorlopig blijven we nog wel op een hoogte van gemiddeld 3000 tot 4000 meter.

We hebben de afgelopen dagen voor de eerste keer alpaca's en lama's gezien. Het hotel in Coporaque had een alpaca genaamd Inti van 8 maanden oud als huisdier. Die liep los rond in de tuin van het hotel en was totaal niet schuw. Soms kwam hij naar ons toe uit nieuwsgierigheid.

Tot het volgende verslag.



  • 27 September 2018 - 08:57

    MIjke :

    Zo leuk thea
    en herkenbaar wij zijn daar ook geweest in 2011

  • 28 September 2018 - 13:55

    Jeanne:

    Thea, heel veel dank voor je gedetailleerd reisverslag .Ik kijk uit naar de foto's. Groet, Blijf genìeten !!!!!!

  • 28 September 2018 - 17:20

    Mam:

    fijn om weer zo"n uitgebreid verslag te lezen!!OOk top dat de reisgenoten zo behulpzaam zijn! We kijken uit naar de foto's!!
    Geniet, hier is het echt herfst, maar daar hoef jij voorlopig nog niet aan te denken.
    Ik hoop dat je je zo goed blijft voelen, ondanks de hoogte { mij niet gezien zo hoog]
    Tot het volgende verslag, knuffels en groeten aan je reisgenoten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 42381

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 05 Oktober 2018

Peru

18 December 2017 - 24 Januari 2018

Australie en Vietnam

29 Juni 2014 - 30 Augustus 2014

Amerika

14 Juni 2011 - 08 December 2011

Mijn bacpack avontuur

Landen bezocht: