Kerst down under - Reisverslag uit Calingiri, Australië van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu Kerst down under - Reisverslag uit Calingiri, Australië van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu

Kerst down under

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Thea

27 December 2017 | Australië, Calingiri

Het is weer tijd voor een nieuw verhaal vanuit down under.

Nu ik kerst hier ervaren heb, kan ik jullie vertellen dat het niet heel veel anders wordt gevierd als in Nederland. Wel is men in het centrum wat uitbundiger met kerstversieringen dan in Nederland, maar ook hier draait de kerst toch vooral om het samenzijn met familie en vrienden. En om samen te genieten van heerlijke en uitgebreide maaltijden. Wel zijn de omstandigheden uitzonderlijk. Hier kom ik later op terug.

Want voordat de kerstdagen daar waren, had ik nog een paar dagen in Perth. Vrijdag 22 december ben ik naar King's park geweest en heb daar genoten van de zon totdat het donker genoeg was om de lichtjes te zien in het centrum van de stad. Ze noemen het de Christmas light trial, waarbij allerlei gebouwen in het licht worden gezet en er bepaalde objecten zijn opgezet. Een beetje vaag misschien, maar de foto's maken het duidelijker. Het is een beetje te vergelijken met glow in the dark in Eindhoven waarbij je ook een route door de stad kan lopen.

Zaterdag 23 december wederom naar King's park gegaan, maar nu ook door het park gewandeld, iets wat ik 6 jaar geleden en gisteren niet heb gedaan. Nu bleek dat het park groter was dan ik dacht. 's avonds nog genoten van het uitzicht op de stad vanuit King's park.

Zondag 24 december heeft Steff, de host die me een slaapplek aan heeft geboden, me naar het station gebracht. Om 14.00 uur vertrok mijn trein naar Kalgoorlie. Na een rit van 7 uur stonden Rhonda en Michael (de eigenaren van de pub in Ora Banda) me op te wachten om me naar Ora Banda te brengen. Daar Kiri weer ontmoet, de dochter van Rhonda en Michael. De pub is nog steeds van Rhonda en Michael, maar hun dochter Kiri is nu de manager van de pub, Rhonda en Michael bemoeien zich niet meer met de bedrijfsvoering. Ik werd hartelijk ontvangen en na een apple cider (een soort radler, maar dan met een appel smaakje) naar bed gegaan in 1 van de motel kamers die ze voor me gereserveerd hadden.

Bij het opstaan was eerste kerstdag toch echt aangebroken. De dag begonnen met het uitpakken van cadeautjes. Er lopen tegenwoordig 7 kinderen rond met allemaal andere vaders en moeders. Kiri is een paar jaar geleden (na mijn tijd in Ora Banda in 2011) getrouwd met Damon die een paar kinderen heeft uit een eerdere relatie. Kiri heeft ook kinderen uit een eerdere relatie en daarnaast hebben ze ook nog de voogdij toegewezen gekregen over twee andere kinderen. Geen enkel kind is van Kiri en Damon samen. Omdat ze met z'n allen op vakantie naar Bali gaan over een paar dagen, hadden ze een kleinigheidje voor iedereen, het waren geen grote cadeaus. Het was heel fijn dat zowel Rhonda en Michael als Kiri ook aan mij hadden gedacht. Van Kiri een doos met koekjes gekregen (al moet ik dan flink door eten om de koekjes op te krijgen, denk niet dat het door de douane komt in Vietnam). En van Rhonda en Michael een verzorgingssetje met wat douchegel en verzorgingscreme. Dat kan ik wel gebruiken en krijg ik ook wel mee naar Vietnam in de ruimbagage. Ik had voor hun een pakje stroopwafels en kleintjes van de ruijter meegenomen (hagelslag en vlokken).

Daarna geholpen met de laatste voorbereidingen voor de lunch/brunch die bestond uit koude salades. Ondertussen kwamen er veel vrienden binnen aan wie ik voorgesteld ben, maar het waren er zoveel dat ik hun namen vrij snel weer vergeten was. Als toetje was er vooral veel zoetigheid: verschillende soorten cake, een trifle (fruit met daarbovenop heel veel room) en een taart. Allemaal erg lekker. Ondertussen was de temperatuur opgelopen tot ongeveer 35 graden en heb ik mijn bikini maar aangetrokken om af te koelen in het opgezette badje. Daar in gelegen met Damian (dochter van Damon), zie de foto. Daarna opgedroogd in de zon en een poging gedaan om een kleurtje te krijgen (nadat ik me dik had ingesmeerd met zonnebrand). Ik weet niet of dit is gelukt, jullie zullen het resultaat wel zien als ik terug ben.

Aan het einde van de middag ging iedereen naar huis en rond 18.00 uur was de pub nagenoeg leeg. Nog wat gedronken in de pub en voldaan naar bed gegaan.

Tweede kerstdag stond in het teken van het opruimen van de pub. Hoewel ik niet mee hoefde te helpen, kon ik niet toekijken met mijn handen in mijn zakken, dus heb ik geholpen met de grote schoonmaak.
's avonds op tijd naar bed gegaan omdat mijn trein terug naar Perth de dag erop (woensdag 27 december) om 7.00 uur vanuit Kalgoorlie vertrok. Dus moesten we om 6.00 uur uit Ora Banda weg om op tijd te zijn voor de trein.

Na wederom 7 uur in de trein gezeten te hebben, stonden Ken en Teresa me op te wachten op het station in Perth.

Ik logeer tot 2 januari volgend jaar (dat klinkt ver weg, maar het nieuwe jaar begint al over vier dagen) bij Ken en Teresa, daarna is mijn reis door Australië weer afgelopen en vlieg ik naar Vietnam.

Voordat ik naar Vietnam ga, zullen jullie nog van me horen. Mocht ik jullie niet meer spreken voordat het 1 januari is, dan hef ik mijn glas voor jullie alvast op het nieuwe jaar. Dit zal ik 7 uur eerder doen dan jullie, dus ik zit al bijna aan het ontbijt op nieuwjaarsdag als jullie het glas nog gaan heffen. Dat zal anders zijn, maar ik ben blij dat ik dat hier een keer mag meemaken, iets wat ik tijdens mijn rondreis in 2011 al had willen doen, maar helaas niet kon.

Waarschijnlijk tot 2018. Ik wens iedereen een hele fijne en veilige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2018.

Tot de volgende keer.

  • 27 December 2017 - 17:11

    Ineke:

    Goed te lezen dat je het daar aan de andere kant van de wereld goed naar de zin hebt! Geniet er maar lekker van!

  • 27 December 2017 - 20:37

    Elly Van Riemsdijk:

    Leuk verslag Thea! Op deze manier krijgen we een goede indruk van jouw reis.
    Mooie foto's. Genieten maar van alles en iedereen die je tegenkomt!

  • 28 December 2017 - 00:11

    Marcel Van Der Laan:

    Leuk verslag Thea!

    Wens jou ook een gelukkig en gezond 2018 toe en goede reis verder!!

  • 29 December 2017 - 11:54

    Willy:

    Leuk Thea, zo kunnen we je weer goed volgen, geniet ervan en tot snel met al je
    leuke verhalen.
    Liefs Willy xxx

  • 29 December 2017 - 13:05

    Mam:

    Heeey Thea. Nu weet je tenminste ook hoe aan de andere kant van de wereld kerst gevierd wordt!!!Fijn dat iedereen het leuk vindt je weer te zien!. En Mily ook nog gezien??!!! Deze reis kan al niet meer stuk voor je!!?
    Geniet ervan want het gaat weer aardig snel!! Al bijna 2 weken onderweg!! We skypen gauw en zien we ons even!! Ik verheug me erop!! groetjes van ons vanuit een koud nerderland!!

  • 29 December 2017 - 13:41

    Truus :

    Ha die Thea
    Wat ik zo zie heb je ook een leuk kerstfeest gehad. Weet je meteen ook hoe ze het daar vieren .
    Mooi om op deze manier mee te maken hoe het daar is .
    Wij wensen jou ook een goeie roetsj en alle goeds voor 2018 .
    Een mooie reis verder en tot je volgende verslag !
    Henk en truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thea

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 42379

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 05 Oktober 2018

Peru

18 December 2017 - 24 Januari 2018

Australie en Vietnam

29 Juni 2014 - 30 Augustus 2014

Amerika

14 Juni 2011 - 08 December 2011

Mijn bacpack avontuur

Landen bezocht: