Eerste avond in Auckland..........grrrrrrrr - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu Eerste avond in Auckland..........grrrrrrrr - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Thea Kokshoorn - WaarBenJij.nu

Eerste avond in Auckland..........grrrrrrrr

Door: theakokshoorn

Blijf op de hoogte en volg Thea

02 November 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na al mijn positieve verhalen, moet ik jullie nu toch mededelen dat backpacken soms verschrikkelijk kan tegenvallen en niet leuk is.

Ik kwam op 1 november om 6.30 lokale tijd in Auckland aan. Tot zover geen probleem, want de vlucht verliep goed en zonder vertragingen.
Na mijn bagage opgehaald te hebben, een shuttlebus opgezocht die me naar mijn hostel kon brengen. Ik kon kiezen uit de bus die me naar een punt zou brengen van waaruit het nog ong. 15 minuten lopen zou zijn naar het hostel, of de bus die me tot aan de deur van het hostel zou brengen.

Deze laatste bus was echter 2 keer zo duur als de andere bus. Op het moment dat ik moest beslissen welke bus ik zou nemen, stortregende het al. Maar 30 dollar enkele reis voor de duurdere bus vond ik toch echt teveel, en ik
kan best 15 minuten lopen, dacht ik.
Het uitzicht van een warme douche, maakte de keuze goed ( als alles volgens plan zou gaan ).

Daarna begon het drama. Na uitgestapt te zijn op het punt waarvan het nog 15 minuten lopen was. Bij het eerste het beste eettentje maar gegeten met de hoop dat het zou ophouden met regenen. Na mijn avondeten was het echter niet droog en het leek er niet op dat dat in korte tijd zou gebeuren, dus besloten om maar verder te lopen.

Ik had mijn lonely planet met plattegrond om me de weg te wijzen. Helaas kwam ik er na 10 minuten achter dat ik de verkeerde kant op aan het lopen was, na de weg gevraagd te hebben aan iemand. Dat was het punt waarop ik chagrijnig werd en de moed me in de schoenen zonk. Het regende nog steeds hard, het was trouwens ook donker, en mijn lonely planet was al behoorlijk nat.
Er was een bushalte, maar die bracht me niet in de buurt van waar ik
moest zijn. Dus maar teruggelopen tot ik in een winkelstraat met veel cafe's
en winkels was. Gelukkig was daardoor de stoep redelijk overdekt in dat gedeelte.
Ik dacht toch echt dat ik redelijk in
de buurt moest zijn na een tijdje, maar ik vond maar geen straatnaambordje met de juiste straatnaam. Dus maar een bus gepakt, die me volgens de plattegrond die bij de bushalte hing, de goede kant op ging. Ik had geen zin meer om te nog langer te zoeken en nog natter te worden. In de bus gestapt, waarbij ik de buschauffeur de straatnaam heb verteld waar ik naartoe moest. Hij zei dat hij die kant op ging. Dus ik ging
zitten en had verwacht dat die me wel een seintje zou geven als ik in de buurt was. De bus reed echter steeds verder weg van het centrum en ik wist dat ik in de buurt van het centrum moest zijn. Na hem gevraagd te hebben of we al in de buurt waren, zei hij dat we de verkeerde kant op gingen.

Waarom verteld die me dat nu ?

Dus de bus uit om de bus de andere kant op te nemen. Die buschauffeur ook verteld waar ik heen moest, hem mijn plattegrond laten zien, maar die kon die niet zien ( waarom laten ze mensen met slechte ogen een bus besturen ), maar hij verzekerde me dat deze bus
de goede kant op ging.

Hij zette me af op de hoek van de goede straat, maar aan de verkeerde kant. Dus alsnog 10 miniuten en nog steeds in de regen naar het andere eind van de straat gelopen, waar om de hoek eindelijk mijn hostel was.

Anneke, je rugtas heeft de waterproef goed doorstaan. De meeste kleren zijn droog gebleven. De hoes en buitenkant van mijn slaapzak ( die ik los in mijn hand had ) waren echter nat, evenals mijn lonely planet die doorweekt was, en de kleren die ik aan had. Mijn schoenen zijn gelukkig ook waterdicht,
maar die waren de volgende morgen van de buitenkant nog nat.

Ik denk dat het me zo'n drie uur heeft gekost om van het vliegveld naar het hostel te reizen.

Ik heb het nog steeds ontzettend naar
mijn zin en ben niet in de stemming om naar huis te gaan ( helaas heb ik mijn verplichtingen in Nederland ), maar op dit soort momenten, wens ik dat ik thuis was, waar ik de weg en het systeem ken.
Al ben ik wel blij om niet meer uit mijn backpack te hoeven leven, niet meer constant op je spullen te hoeven letten en niet om de paar dagen of elke dag mijn bagage te hoeven in - en uitpakken als ik weer thuis ben.

Maar nu even iets anders. De tijd en het tijdsverschil met Nederland is de laatste tijd erg verwarrend, omdat in Nederland de wintertijd is ingegaan,en in enkele staten in Australie de zomertijd is ingegaan.

Om het nog verwarrender te maken, alle staten in Australie kunnen hun eigen regels maken. Dus hanteren de staten :

New South Wales ( bijv. Sydney ),
Victoria ( bijv. Melbourne ),
South Australia ( bijv. Adelaide ),
Tasmania ( bijv. Hobart en Devonport,

wel zomer - en wintertijd en de rest niet.

Dus dit is het tijdsverschil de afgelopen maanden tussen Nederland en Australie ( in hoofdlijnen ) :

Juni Sydney : 8 uur later ( dan in NL )
Juli Adelaide : 7.5 uur later
Oktober Perth : 6 uur later
Oktober Adelaide : 7.5 uur later
Oktober Melbourne : 8 uur later

Tot nu toe nog redelijk overzichtelijk, al heb ik al heel wat keren met mijn horloge moeten verzetten ( nou ja, telefoon, want mijn horloge is al 2 maanden kapot ).

Maar nu begint de ellende omdat de wintertijd en zomertijd is ingegaan :

Zondag 30 oktober :

wintertijd start in NL, klok bij jullie 1 uur achteruit,

zomertijd start in AUS, klok hier gaat 1 uur vooruit,

Dus in Sydney zondag 30 oktober ;
10 uur later

Maandag 31 oktober ben ik in Brisbane, hier hanteren ze geen zomer - wintertijd, dus mijn klok gaat 1 uur achteruit : 9 uur later dan in NL.

Dinsdag 1 november Auckland ( NZ ):
12 uur later.

Gelukkig blijft dit zo de komende maand, maakt het een stuk makkelijker
voor mij en om te skypen.

De komende twee dagen ga ik Auckland onveilig maken en mijn route eens uitstippelen voor de komende maand.

No worries, mate.
Bye.

p.s. voor degene die mij heel erg gemist hebben en niet kunnen wachten om me weer te zien en bij te kletsen :

mijn vliegtuig landt op donderdag 8 december om 9.00 op schiphol.




  • 04 November 2011 - 20:52

    Mam:

    Ha Thea. Ik ben een beetje bij aan het lezen, was een poosje achter. Wat een ellende met al die verschillende bussen! Dat zou wat voor mij zijn, en dat allemaal in het engels! Is het toch nog niet zo gek geregeld hier in holland. Haha. Geniet!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Thea

Actief sinds 29 April 2011
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 42387

Voorgaande reizen:

18 September 2018 - 05 Oktober 2018

Peru

18 December 2017 - 24 Januari 2018

Australie en Vietnam

29 Juni 2014 - 30 Augustus 2014

Amerika

14 Juni 2011 - 08 December 2011

Mijn bacpack avontuur

Landen bezocht: